Forum www.ushistoria2010.fora.pl Strona Główna www.ushistoria2010.fora.pl
Forum studentów historii us
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pytania i odpowiedzi na egzamin

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.ushistoria2010.fora.pl Strona Główna -> I semestr Irok / Historia Filozofii
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bondzio




Dołączył: 27 Lis 2010
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 16:13, 21 Sty 2011    Temat postu: Pytania i odpowiedzi na egzamin

Z pomocą studenta filozofii, który jak dodał, "Widać, że nikt z was nie chodził na zajęcia, bo pytania są na poziomie gimnazjalnym", zdobyłem odpowiedzi na pytania. Miłej "nauki" Very Happy

1. Co to jest arche?
A. źródło stała, niezmienna istota i kres wszystkich rzeczy
B. zmienność rzeczy
C. same rzeczy
2. Co to jest hylozoizm?
A. utożsamienie materii ze złem
B. utożsamienie materii z ruchem
C. sprowadzanie rzeczy do jednego elementu
3. Co to wariabilizm?
A. teoria aktu i różności
B. teoria powszechnej zmienności rzeczy
C. teoria idei
4. Głównym założeniem wariabilizmu jest:
A. niezmienna tożsamość
B. sprzeczność (kontradictia)
C. jedność
5. Naczelna teza gnozy głosi:
A. powszechną immanencję boga w świecie
B. tożsamość natury Boga i człowieka
C. brak odniesienia Boga do światu
6. Gnozis to:
A. negatywna wiedza o bogu (czym bóg nie jest)
B. wiedza tajemna mająca moc zbawczą
C. absolutna niepoznawalność boga
7. Orficki model życia religijnego to:
A. model kontemplatywny
B. model orgiastyczno magiczny
C. model heroiczny
8. Orficki dualizm dotyczy:
A. rozumienia boskości, jako dwóch przeciwnych natur światła i ciemności
B. rozumienia człowieka jako złożenia z duszy i ciała, które wzajemnie się wykluczają
C. rozumienia człowieka jako jedności duszy i ciała
9. Monizm metafizyczny to:
A. teza o jednym Bogu
B. pogląd, że wszystkie rzeczy sprowadzają się do jednego bytu (jedności)
C. pogląd, że realne są rzeczy mnogie i jednostkowe
10. Pluralizm metafizyczny to pogląd:
A. że tylko mnogie konkrety są realnymi bytami
B. że mnogie konkrety są zmianą bądź procesem
C. że mnogie konkrety nie stanowią jedności substancjalnych, lecz są zlepkami sprzecznych elementów
11. Co to jest idea?
A. konkretna rzecz
B. ogólna niezmienna jakość, czyli istota sama w sobie
C. Bóg
12. Idealizm obiektywny to teoria:
A. wywodząca mnogość rzeczy z umysłu poznającego
B. wywodząca mnogość rzeczy z umysłu Boga
C. wywodząca mnogość rzeczy z obiektywnych bytów idealnych jako wzorów (istot ogólnych)
13. Człowiek według Platona to:
A. rozumna dusza idealna uwięziona w ciele
B. substancjalna jedność duszy i ciała
C. byt czysto materialny
14. Platońska noeza to:
A. zmysłowe postrzeżenie (wrażenie)
B. intelektualny dyskurs, czyli rozumowanie
C. prosty a więc niezłożony akt umysłowego oglądu
15. Emanacjonizm to:
A. wywodzenie rzeczywistości konkretów z najwyższej jedności
B. tłumaczenie pochodzenia świata od Boga na mocy aktu stworzenia
C. tłumaczenie świata jako odwiecznego systemu bytów powstających na drodze formowania materii
16. Twórcą realizmu w filozofii jest:
A. Parmenides
B. Arystoteles
C. Platon
17. Realizm metafizyczny oznacza:
A. że przedmiotem filozofii, czyli bytem realnym jest konkret jako konkret
B. że przedmiotem filozofii jest ogólna idea
C. że świat rzeczy istnieje jako konstrukt poznania
18. Realizm teoriopoznawczy oznacza:
A. że umysł jest niezapisaną tablicą, a źródłem pojęć są wrażenia zmysłowe
B. że umysł posiada dane apriori pierwsze idee - zasady poznania, a z wrażeń zmysłowych czerpie treść
C. że poznanie polega na anamnezie idei jako rzeczywistości prawdziwej
19. Substancja w sensie Arystotelesa to:
A. ogólna idea obiektywna (niezależna od poznania)
B. konkret złożony z formy i materii będący podmiotem dla przypadłości
C. nieuformowana czysta materia
20. Iluminacja według świętego Augustyna to:
A. wewnętrzne samo oświecenie, w którym następuje zbawcze poznanie natury ludzkiej jako upadłej Boga
B. mistyczne doświadczenie Boga
C. zespół pierwszych (apriorycznych) zasad poznania, którymi Bóg oświeca ludzką duszę
21. Arystotelesowym "pierwszym aktem" bytu jako konkretu jest:
A. forma substancjalna
B. ogólna istota rzeczy
C. działanie rzeczy
22. Tomaszowym pierwszym aktem bytu jako konkretu jest:
A. forma substancjalna
B. ogólna istota rzeczy
C. konkretne istnienie
23. Jana Dunsa Szkota pierwszym aktem bytu jest:
A. konkretne istnienie
B. haecceitas jako forma substancjalnej konkretności
C. enitas jako niezdeterminowana forma bytu jako bytu
24. Bonawentury pierwszym aktem bytu jest:
A. światło
B. racje zarodkowe (formy materialne)
C. dusza
25. Realizm skrajny oznacza:
A. że realne są tylko konkrety (rzeczy)
B. że realne są tylko idee (pojęcia)
C. że realny jest tylko Bóg

Poprawne odpowiedzi:
1 A 2 B 3 B 4 B 5 C 6 B 7 B 8 B 9 B 10 A 11 B 12 C 13 A 14 C 15 A 16 B 17 C 18 A 19 B 20 C 21 A 22 B 23 B 24 C 25 B

Jedynie odpowiedź nr 23 jest niepewna. Jeśli ktoś ma inny pomysł, niech da znać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.ushistoria2010.fora.pl Strona Główna -> I semestr Irok / Historia Filozofii Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin